2022-06-09 0
Автор: Слави Славчев
Чакането беше дълго. Но си заслужаваше. Автосалонът се завърна с целия си блясък и публиката му отвърна със сериозен интерес. И марките заедно с техните вносители, и феновете на четириколесните возила отдавна жадуваха да се докоснат до последните новости в бранша. А той се развива все по-главоломно. Замислете се какви бяха експонатите на последното изложение и ако ги сравните с лъскавите претенденти за вашето внимание сега, може да решите, че са минали не три, а поне 7-8 или 10 години.
Тук няма да ви разказвам в детайли и цифри за всеки експонат, а по-скоро за тенденциите, които ми направиха впечатление и вероятно ще определят развитието на автомобилния свят поне през следващите 5 години.
Спомням си разнообразието на първия автосалон и как ми отне дълги часове и доста болка в краката да разгледам всеки от експонатите. А те бяха толкова различни!
Това, което сигурно ще ви направи впечатление, след като обиколите Автомобилния салон София 2022 е, че вече можете да имате автомобил в невероятен цвят, какъвто най-вероятно до скоро изобщо не е бил измислен. Т.е. можете да бъдете ярки индивидуалисти, независимо дали обичате златното, дълбокото синьо, масленото зелено или тези мистериозно примамливи светли тонове на сивото, в които нито един производител на би помислил да боядиса творението си само допреди 2-3 години.
На този фон има производители, които са решили да се откроят точно по обратния начин – всички експонати на щанда на Peugeot са бели, а на Mazda – в тяхното страстно червено, което просто не можете да пропуснете.
За сметка на цветовото разнообразие, актуалните пазарни вкусове ни лишават от разнообразието на формите. От 189 експоната, вероятно 120 имат подобна форма – а-ла SUV или crossover. Рядкост е да видите малък градски автомобил (да живее Honda е) или дори нормално комби. Това доста ме натъжава, защото няма как всички да имаме еднакъв вкус, особено за толкова себеизразяващи и скъпи предмети. Кой уби супер функционалните ванове, в които можете да се пренесете в нов дом с едно пътуване?! Дори не мога да си спомня дали видях друг класически кабриолет, с изключение на пленителния Mercedes SL63 с мек покрив…
За добро или лошо същото важи и за моторизациите. Помните ли времето, в което един модел можеше да бъде поръчан с 5-6 двигателя? Е, забравете го. В най-добрият случай можете да избирате между 2-3 мощностни нива на един и същи мотор. Това не е непременно лошо, особено предвид силния тренд за електрификация, но отново открадва частица от нашата индивидуалност.
Продължавам да срещам неразбран скептицизъм по отношение на електрическото задвижване. Разбира се, той идва от хора, които може дори да не са се качвали в такъв автомобил. При сегашните цени на горивата предпочитам да им се усмихна тактично.
С по-бавни или по-бързи темпове всички производители вече въведоха хибридни технологии в моделите си. В много от случайте това дори не е технологична новост, защото модели с подобни характеристики имаше и преди 10 години. Но е важно, защото дава достъп на много повече хора до много по-изгоден начин на придвижване, а и по-екологичен. Съотношение на хибриди/електрички към модели с ДВГ на автосалона е 103:86. Това трябва да ви говори достатъчно.
Вече почти всяка утвърдена марка има и чисто електрически модел в гамата си. И хубавото е, че това не са нефункционални модели, които ще ви създадат куп неволи с малкия си пробег и бавното си зареждане, а реални, работещи, създаващи удоволствие автомобили. На повечето табели се цитира пробег от над 400 км като истински шампиони са Mercedes с големите си батерии и възможност за изминаване над 600-700 км или дори повече… Разбира се, цената на EQE и EQS е почти космическа за нашите възможности, но тези пионери са важни за утвърждаването на технологията, а тя очевидно вече достига приятна зрялост.
С подобен пробег впечатлява и новият Renault Megane, който е истински полет на въображението със своя футуристичен екстериор и интериор. Подобно впечатление създава и по-големият му събрат Austral, който глези с много кожа и страхотни екрани с висока резолюция.
Една от атрактивните черти на електрификацията е, че повечето модели предлагат доста солидна мощност. Не е никак необичайно да видите 200, 300, че дори и над 600 конски сили, а нютонметрите са още по-големи. Така че зад високите цени стоят и високи показатели. Замислете се колко струва бензинов автомобил с над 300 конски сили.
Може би това е и причината всички те да са оборудвани и с големи колела. 18 инча вече е начален размер, често електромобилите са оборудвани с 19, 20 и дори 21-цолови гуми. Страхотно за визията, болезнено за джоба…
На фона на обсебващите вниманието екологични модели, разбира се, не липсват и добрите спортни зверове. Доста приятна изненада е спортното Peugeot 508, което разчита на хибридна технология за своите 360 конски сили и е истински визуален гъдел за почитателите на поредицата «Такси». Не пропускайте G-класата на Brabus и внушителния Ford Bronco и легендарните всъдеходи на Toyota и Land Rover, които просто не са готови да си тръгнат от нашия свят.
Когато слезете на земята, ви очакват чисто новата Opel Astra в страхотни цветове, напредничава технология на светлините и нов атрактивен дизайн, хибридната Mazda CX-60 с много конски сили и място, електрическият флагман на Volkswagen ID.5, както и един от най-разумните като разход и най-приятните за каране семеен SUV Honda HR-V.
Ако младежкият дух не ви е напуснал и милеете за екологията, непременно се отбийте при Citroen ami. Вероятно можете да си го сглобите и сами в гаража. Той е толкова различен, че е истинско предизвикателство за разума ви по отношение на това докъде сте готови да стигнете в компромисите, наложени от съвременните норми за устойвост и минимализъм по отношение на притежанието и разходите.
Надявам се съм ви дал поне няколко причини да не пропуснете Автомобилен салон София 2022 и да имате възможността да спечелите нов автомобил.
Ако това не ви стига, ето и списък на моделите, които за първи път бяха представени пред публика именно на нашия автосалон: Citroen C5 X, KIA Niro, Mazda CX-60, Mercedes SL, Opel Astra, Renault Megane E-TECH, Renault Austral, SsangYong Korando e-Motion, Skoda Enyaq Coupe RS iV, Subaru Solterra, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.5 GTX, Volvo C40 Electric.