навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Спектър Авто

Тестдрайв: новият Renault Megane – забележителен отвън, но зрял по душа

2021-04-21 0

Тестдрайв: новият Renault Megane – забележителен отвън, но зрял по душа

автор: Слави Славчев

След като имах възможността да тествам актуалното Clio, очакванията ми за срещата с големия "батко" Megan никак не бяха скромни. Бестселърът в гамата на Renault наскоро получи втория си фейслифт и определено има с какво да очарова широкия кръг клиенти, към които е насочен. Това се дължи в немалка степен и на предлаганото разнообразие от форми на компактния модел – седан, комби и хечбек като най-популярен в България е седанът. Аз също бих избрал него, защото за мен без колебание това е най-деловата и престижна форма.

В началото на тестовото шофиране късметът беше на моя страна, защото получих ключа (всъщност картата) от тъмночервен седан и то с бензинов турбо двигател с обем 1,3 литра и 140 конски сили. Първото ми действие беше да отворя багажника, за да оставя раницата и якето, и макар винаги да съм харесвал и притежавал коли с голяма товарно пространство, изненадата ми беше явна. Megane седан откри доста впечатляваща с обема и дълбочината си кухина, която едва ли очаквате в този клас. Спомням си, че чак ми се наложи да се подпра на бронята, за да извадя раницата от дъното му в последствие.

https://www.lex.bg/upload/spektar/_rgg8143_sm.jpg

Предварително бях решил да отделя 5 минути преди потеглянето, за свързване на телефона си с колата и разглеждане на инфотеймънта и помощните системи на автомобила. Екземплярът, в който се намирах, беше щедро оборудван и включваше дори повече, отколкото очаквах. Времето все още беше достатъчно хладно, така че едни от първите бутони, които натиснах, беше този за отоплението на седалките. Струва ми се, че автомобилните производители се надпреварват и в това отношение, защото  силата на подгрева спокойно ще ви стигне и за отвъд арктическия кръг. Не по-малко приятна екстра е отоплението на волана, което открих почти случайно доста по-късно по простата причина, че бутонът за активирането му се намира на не много интуитивното и добре прикрито от волана място около лявото коляно. Точно преди да потегля синхронизирах температурата на двузоновия климатроник и превключих големия централен дисплей в режим навигация. Оставих си забавлението с конфигурацията на изцяло дигиталния 10-инчов екран зад волана за първите километри на пътуването.

Оставаше само да преместя скоростния лост на седемстепенната автоматична кутия с двоен съединител в позиция D и здраво хванал кожения волан в ръце, започнах да си проправям път из градските булеварди. Избраният маршрут с първа стъпка Старосел обещаваше хем лежерно придвижване по широкия подбалкански път, хем истинско рали забавление по планинските завои в частта след Копривщица.

Комфортът отново е на мода

Още първите километри с Megan ме накара да си спомня някои от добре познатите френски благодетели в автомобилостроенето. Колата безусловно возеше комфортно, седалките бяха по-меки от предварителното ми очакване и това веднага ме накара да си кажа "Така и трябва да бъде", спомняйки си твърдите настройки на първото поколение в опит да се наподоби немската "рецепта" на возене и управление. С напредването на километрите Megan се движеше много уверено и най-вече спокойно, така че да можете да изминете стотици, а защо не и хиляди километри, без да се уморите. Управлението на модела е достатъчно точно, но не излишно нервно и напълно подхожда на останалите настройки. Филтрирането на неравностите от всякакъв калибър е на чудесно ниво и не е свързано с дразнещи шумове.

https://www.lex.bg/upload/spektar/_rgg8287_sm.jpg

Първоначалното ми впечатление за тези по-меки настройки веднага породи въпроса дали това не е за сметка на поведението в завои и само след малко ме очакваше приятна изненада. След преминаването през Копривщица, където улиците са абсолютно швейцарски – на нивото на най-надупченото сирене, беше време за забавление. Още с първите завои Megan с желание описваше зададената траектория и стоеше убедително изправен, без да се накланя неприятно дори при сериозни странични ускорения. Още по-впечатляващо беше управлението – колата завиваше дотолкова неутрално, дори при подаване на газ, че фактът, че е с предно предаване по никакъв начин не излизаше на преден план. Липсата на недозавиване и послушната задница правят автомобила истински приятен и при по-спортно каране. Освен това, изключително умелата настройка на хода и твърдостта на окачването позволява на Megan да остане невъзмутим при всякакви провокации, включващи комбинация от завиване, неравности, подскоци и т.н. С други думи, дори при лоша преценка на завоя и влизане с много по-висока от разумната скорост, Megane остава солиден и безопасен (тук заслуга имат и убедителните спирачки) и лесно прощава грешното разчитане на ситуацията.

Малките големи мотори

В началото на всеки тестдрайв обикновено предпочитам да не знам как е моторизиран автомобила. Разбира се, винаги е ясно дали е бензинов или дизелов, но обемът, мощността и въртящият момент обичам да оценя субективно на база движението му.

Още първите километри по правите на подбалканския път дадоха възможности за бързи изпреварвания, в които малкият бензинов двигател трябваше да покаже какво може. Бях задал режим "Sport" малко след началото на пътуването, така че при натискане на педала на газта, скоростната кутия връщаше няколко предавки и държеше оборотите и след цифрата 5 на изцяло дигиталния оборотомер. Megan ускорява плътно и без колебание из целия оборотен обхват и макар да не създава ефект на залепяне за седалката, доста бързо увеличава цифрите на дисплея и буквално за няколко секунди сте извън закона. Така изпреварването е спокойно и уверено, а впоследствие на магистралата бензиновият двигател без проблем ускори до скорост, за която контролните органи в никакъв случай не трябва да научават. Реално не ви трябва по-голям, по-мощен и по-жаден двигател, дори да харесвате по-динамичното придвижване, освен ако не искате постоянен прилив на адреналин и игра на тото със зорките обективи на камерите. При всичките ми експерименти и предвид, че му се наложи да се напъва здраво на моменти двигателят остана впечатляващо икономичен – разходът в края на маршрута (с включени бързи 150 км магистрала) беше около 7/100.

https://www.lex.bg/upload/spektar/_rgg7639_sm.jpg

По обратния маршрут имах възможността да карам и Megane хечбек с 1,5-литров дизелов мотор (115 к.с.) и ръчна кутия с 6-предавки. Той също се движеше с желание и достатъчно еластично, а работата с лоста беше лека, точна и приятна. И макар да осигурява достатъчно резерви за бързо придвижване, моят фаворит си остава бензиновият турбомотор.

Случайно или не седанът ми се стори по-добре обезшумен. Дори и при по-високи скоростта ще чувате едва доловимо работата на двигателя, но по-дразнещите шумове от гумите и завихрянията например са елиминирани почти изцяло.

Ин-фо-тей-мънт

Подобно на Clio, Megane също предлага изцяло дигитално изживяване в кокпита. Опционалният 10-инчов екран, който всъщност е основният информационен прибор, е една малка вселена от възможности. Неговите графики и опции за персонализация са на високо ниво и ще имате удоволствието сами да решите каква информация да комбинирате. Доста удачно е решението цялата компановка и стил на уредите да се сменя с превключването на режимите "MySense", които са достъпни чрез директен бутон на конзолата между седалките. Така можете да "ядете" километри, наблюдавайки основно извивките на картата в режим "Комфорт" или да следите постоянно червения оборотомер и скоростта в "Спорт". Само с бутоните на волана имате възможност да сменяте солиден брой екрани на навигацията, борд компютъра и музикалната система в трите отделни зони, така че се обзалагам, че няма да има човек, който да не намери своята комбинация.

https://www.lex.bg/upload/spektar/_rgg8283_sm.jpg

Основният дисплей в средата на таблото е не по-малко впечатляващ. Там също можете да имате поглед върху няколко зони едновременно, така че лесно да управлявате обажданията, радиото и навигацията с докосване. Той е и разточително голям, така че винаги лесно ще намирате с поглед търсеното. Малката ми забележка в случая е свързана с ергономията и повече с безопасността – не винаги е много лесно в движение да въвеждате информация и да оглеждате многото опции на екрана. Освен това, регулирането на звука не е изведено на отделен въртящ се бутон, но пък познаващите марката веднага ще намеря пулта за дистанционно управление вдясно зад обръча на волана.

Системата е много детайлно развита като е помислено и за най-големите подробности в настройките. Свързването на смартфон за музика и разговори се допълва и от опцията за извеждане на някои основни приложение на големия дисплей, така че да ги ползвате възможно най-удобно. Друго си е да гледате Waze на такъв екран!

Озвучаването също е на ниво и по-скоро ми допадна с неутралното си и балансирано звучене.

Изобилие от екстри

Още в началото споменах, че Megan има с какво да ви поглези. Освен отопляемият волан и чудесната инфотеймънт система, от която едва ли има какво повече да се желае, автомобилът идва и с голям брой асистенти и помощници.

Повече от тях вече познавате или дори използвате сегашния си автомобил, но има и новости. Искам да обърна внимание на активния темпомат с поддържане на зададената дистанция, който е безценен при придвижване в група или следване на бавни камиони по планинските изкачвания. Megan може да спира сам при засичане на пресичащ пешеходец или внезапно изникнала опасност на платното, и да ви сигнализира ако сте уморени или непредвидено се насочите извън лентата на движение.

https://www.lex.bg/upload/spektar/_rgg7562_sm.jpg

Много ми допадна и цветният, ярък head-up дисплей, който извежда няколко важни показателя наведнъж и може да мени стила и съдържанието си в зависимост от избрания "MySense" режим. Който е следвал навигацията в непознат град, отлично знае за какво говоря. Но дори извеждането на скоростта и деликатната цветна сигнализация за дистанцията до автомобила отпред го правят много желана екстра, която ви дава оптималния комфорт при шофиране с минимум разсейване. За съжаление не успях да оценя LED фаровете на автомобила при нощно шофиране, но съм сигурен, че те са още един негов плюс.

В резюме, новото Renault Megane трябва задължително да влезе в полезрението ви, ако търсите много забележителен автомобил от този клас, с изключително съвременно оборудване и образцов комфорт, както по отношение на поведението, така и по отношение на предлаганите екстри и функционалности. Още повече, че няма как да не намерите и любимата си форма сред предлаганите, но имайте предвид, че някои цветове са ексклузивни за някоя от трите вариации – например новият уникален медно-кафяв цвят може да се поръча само за хечбек. Проблем с цвета няма да имате, ако помечтаете за спортните таланти Megane R.S. и R.S. Trophy, чиито 300 конски сили се предлагат в жълто. 

Екипът на Lex.bg благодари на Renault-Nissan България за предоставената възможност да тества Renault Megane.

за 54%  против 46%  1621 гласували
принтирай блогове добави в любими